Buenos Aires, de laatste dagen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Louwrens & Sanneke - WaarBenJij.nu Buenos Aires, de laatste dagen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Louwrens & Sanneke - WaarBenJij.nu

Buenos Aires, de laatste dagen

Door: louwrensensanneke

Blijf op de hoogte en volg Louwrens & Sanneke

15 Maart 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Dag 186

Om 8 uur hebben we de taxi besteld en Marizu heeft om half 8 het ontbijt klaarstaan. De taxi is optijd en brengt ons naar het busstation. Via Montevideo gaan we weer naar Colonia waar we op de boot stappen naar BA. Alles gaat soepel, tot we in BA aankomen. Omdat we als eerste onze tassen incheckten in Uruguay, komen ze nu als laatst op de lopende band en kunnen we achteraan sluiten in de rij voor de taxi´s. De eerste paar stellen worden vlot achter elkaar opgehaald, maar daarna stagneert de boel. Het duurt anderhalf uur voor we onderweg zijn en krijgen dan van de taxichauffeur te horen dat er ergens in de stad gedemonstreerd wordt en dat er grote opstoppingen zijn. Hij besluit daarom om te rijden, wat wij prima vinden, want zo zien we nog wat van de stad. Na anderhald uur (we hebben ook nog moeten wachten op de brug die net openging) komen we aan bij ons guesthouse. De kamer die we gereserveerd hadden is nog bezet, dus worden we (weer) geupgrade voor de eerste 2 nachten. Vinden wij geen probleem. Het ziet er gezellig uit hier. Er schijnt zelfs een schildpad rond te lopen als huisdier, maar die zien we nergens. Hoewel het hier in de wijk Palermo stikt van de restaurantjes en kroegjes, kiezen wij de dichtsbijzijnde om wat te gaan eten. Daarna lopen we door de buurt en komen bij toeval op een gezellig plein uit waar we wat gaan drinken. Zo op het eerste gezicht is BA een erg leuke stad!

Dag 187

Als we wakker worden, maken we voor het eerst kennis met de schildpad. Als Louwrens de douche uitloopt ziet hij iets onder het bed vandaan komen en bij de voeten van Sanneke tot stilstand komen. Na een korte schrik beseffen we ons dat dit beest zich de hele nacht dus al in onze kamer heeft bevonden en dat hij (sorry, zij) het waarschijnlijk wel gezellig vindt bij ons. Omdat Sanneke al wat schildpaddenervaring had opgedaan in Marrakech vorig jaar, wordt ons nieuwe huisdier moeiteloos buiten op de patio gezet. We gaan op pad en na de ´free guided tours´in Sydney en Santiago zijn we van plan ook hier aan één deel te gaan nemen. We hebben op internet opgezocht waar we moeten zijn. Er zijn 2 verschillende tours, wij gaan die van 17u doen die ons door de wijken Retiro en Recoleta zal leiden. De wijken liggen zo´n 5km verderop en we besluiten er naartoe te wandelen. Aangezien we een paar uur te vroeg vertrekken, hebben we nog tijd om eerst langs de kapper te gaan (eindelijk) en daarna naar de begraafplaats. Het kerkhof is erg beroemd vanwege al de belangrijke mensen die er liggen, maar de graftombes maken het vooral heel erg speciaal. Bij binnenkomst krijgen we het gevoel een stadje in te lopen. Het klinkt raar dit over een begraafplaats te zeggen, maar het is hier prachtig. Sommige graven lijken volledige kerken te zijn en het ene graf is nog groter dan het andere. Waar we vooral ook erg benieuwd naar zijn, is het graf van Evita. Met de route beschrijving uit onze reisgids hebben we het zo gevonden. Het is qua uiterlijk waarschijnlijk het minst indrukwekkend, maar het verhaal erachter maakt het interessant. We blijven hier niet te lang staan, want er zijn hele groepen die met een tour langs dit graf lopen. Na ruim een uur rondgekeken te hebben gaan we verder, naar het beginpunt van onze free guided tour. De tour is weer erg leuk en we komen veel meer te weten over de stad en haar inwoners. Na de tour moeten we de 5 km weer teruglopen naar ons guesthouse. Het is inmiddels donker, maar daardoor ook wat afgekoeld. Het is een erg warme dag geweest. We kiezen onderweg een gezellig restaurantje en begeven ons daarna naar “huis”. Het lopen op slippers en de warmte maken zo´n dag best vermoeiend.

Dag 188

Zondag is de dag dat je in de wijk San Telmo moet zijn (voor de liefhebbers: dit is de wijk waar Julia´s Tango is opgenomen). Hier is namelijk iedere zondag een markt én wordt de tango gedanst. Wij hebben geen zin in nog zo´n lange wandeling en nemen daarom vandaag de metro. Er hangt een gezellige sfeer op de markt en er wordt vanalles verkocht. We scoren een paar souvenirs en blijven daarna een tijdje luisteren naar een 10 koppig orkest dat hier op straat tango muziek speelt, compleet met piano, contrabas, viool en bandoneons (dat instrument van de bruiloft van Maxima en WA). Het klinkt heel mooi! De gebouwen eromheen zijn ook prachtig, wat een leuke wijk is dit. Het is weer erg warm en het leven speelt zich volledig op straat af. Ook dat draagt bij aan de sfeer. Op een plein is een antiekmarkt en als ze aan het eind van de middag gaan inpakken, worden de voorbereidingen getroffen voor een dansoptreden. Wij zorgen ervoor dat we op tijd zijn (een uur te vroeg) voor een goed plekje, tussen de oude vrouwtjes die hier waarschijnlijk iedere week zitten. Het blijkt de moeite waard te zijn, de stellen die dansen, geven een goed voorbeeld van hoe de tango gedanst moet worden. We vinden het zeer geslaagd om op dit plein, onder de bomen in de warmte naar zo´n optreden te kijken. We hebben een restaurantje in de buurt aangeraden gekregen, waar we na de tango naartoe gaan. Bij binnenkomst staat er al een grote bbq en het is daarmee meteen duidelijk wat je hier bestelt: vlees. Hele hompen worden op de gril gelegd, maar lekker is het wel. Met de metro gaan we terug naar onze wijk Palermo Soho om daar een wederom leuke dag af te sluiten.

Dag 189

We worden wakker en horen de regen buiten. Het was haast onvermijdelijk na die hete dagen. Het plan om naar het park te gaan is hiermee van de baan en we verzinnen en plan B. De leukste binnenactiviteit die we kunnen bedenken op dit moment is winkelen. De musea zijn dicht en we zijn echt toe aan nieuwe kleren na 6 maanden lang hetzelfde te hebben gedragen. Louwrens heeft binnen 10 minuten een nieuw overhemd uitgezocht, maar Sanneke kan niet slagen in deze winkelstraat. We hebben weer een eind gelopen en nemen de metro terug. Spitsuur, niet aan gedacht. Het lijkt wel veevervoer zoals we hier op elkaar gepropt staan, vreselijk. Na deze rit lopen we even langs ons guesthouse om onze spullen weg te brengen voor we opzoek gaan naar een leuk restaurantje. Op elke hoek zit er hier wel een, dus dat is geen probleem. Onderweg lopen we langs een leuk boetiekje, waar Sanneke toch nog iets leuks vindt. Het restaurant is erg gezellig en het eten heel lekker. Het is maar goed dat we zoveel hebben gelopen vandaag...

Dag 190

We hebben niet echt een plan voor vandaag en besluiten te beginnen met een rondje door de buurt. In Palermo Soho zitten heel veel winkeltjes van Argentijnse ontwerpers. We kopen nu even niks, maar we onthouden het wel voor morgen. Het dagbudget waar we ons netjes aan gehouden hebben tijdens onze reis, hebben we overboord gezet. Als we iets leuks zien, kopen we het gewoon. We zullen in NL weer hard genoeg moeten sparen voor een huis, auto, bruiloft... We drinken wat in een heel leuk cafeetje en lopen daarna door naar een park. Het park opzich is wel mooi, het is alleen jammer dat het omringd wordt door allemaal grote straten. Daarnaast horen we om de haverklap een vliegtuig opstijgen of een trein voorbij denderen. Niet echt een plek om tot rust te komen dus. We drinken nog wat in Palermo Hollywood, maar we vinden het aan onze kant van het spoor toch net iets gezelliger en zoeken daar maar weer naar een restaurantje. Het zal nog afkicken worden als we straks weer in NL zijn.

Dag 191

Onze laatste dag! Wat een gek idee. We hebben zo lang naar deze reis uitgekeken en er zo van genoten, het is raar dat het bijna is afgelopen. We pakken onze tassen alvast een beetje in en merken dat er nog veel ruimte over is na alle weggegooide spullen. Toch nog maar even winkelen vandaag... Louwrens heeft gisteren een paar leuke schoenen gezien en wil toch nog even kijken. Hij heeft moeite met het maken van een keuze en neemt dan maar 2 paar mee. Het leven zonder dagbudget bevalt goed... Sanneke koopt nog een rokje en daarna pakken we de metro naar San Telmo. We vonden de sfeer hier een paar dagen geleden zo leuk, dat we het een goed idee vinden hier onze laatste lunch in BA te nuttigen. We gaan zitten op een terras op het plein en tot onze verrassing wordt er naast ons tafeltje wederom de tango gedanst. Leuk! We lopen door de wijk met haar mooie huizen en via de winkelstraat naar een restaurant dat ons aageraden is. Het is best ver van Palermo en we hebben allebei nog geen trek. Terug naar onze eigen wijk dan maar, waar we een heel sfeervol restaurantje vinden en een lichte maaltijd bestellen. Een laatste toost op onze fantastsiche reis en een bak ijs als toetje. Tja, nu mag het nog even...

Dag 192

Louwrens heeft goed geslapen, Sanneke wat onrustig. Het is toch ook best spannend om weer naar huis te gaan. Het is redelijk fris als we opstaan, alhoewel de zon al schijnt. We vinden het mooi symbolisch hoe we in Zuid-Afrika in de prille lente zijn gestart, om vervolgens via de zomer in Australie en NZ te eindigen in het begin van de herfst in Argentinie. De tassen zijn gepakt, de vlucht gisteravond online ingecheckt en na een laatste update op de site en een stevig ontbijt zullen we om 10:30u door de shuttleservice worden opgehaald. Dit is het einde van onze wereldreis, waar we zo lang naar toe hebben geleefd en ongelofelijk van hebben genoten. Het is zeer afwisselend geweest en we vinden dat we het goed hebben gedaan met z´n tweeen. We vinden het erg leuk dat zoveel mensen ons hebben gevolgd via deze site en alhoewel we het dagboek af en toe vervloekt hebben, is het een prachtig document geworden om later nog eens terug te lezen. We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties! Over 24 uur zijn we weer in Nederland.

Einde van de reis.

Louwrens en Sanneke
15 maart 2012

• 15 Maart 2012 - 14:52

Maaike:

Jullie zien zien er prachtig uit. Zomers bruin, goed gekapt, en heel blij en gelukkig en natuurlijk met koffers vol ervaringen en waardevolle herinneringen. Houden zo!
    Nu nog een goede reis en dan zien we elkaar morgen op Schiphol. Wij verheugen ons erop.
    Liefs papa en mama.

• 15 Maart 2012 - 14:53

Elsa:

Ik heb genoten van jullie mooie verhalen en leuke foto's. Dankjewel! Tot over een paar dagen! Raar he?! xxx

• 15 Maart 2012 - 15:26

Suzanne:

BA klinkt als een zalige stad! Super dat jullie de reis zo leuk hebben kunnen afsluiten. We wensen jullie een goede terugreis en we zien elkaar snel weer! Bedankt voor alle prachtige verhalen het afgelopen half jaar, we hebben er enorm van genoten!! Op naar de 'live' versie!!

Veel liefs van Magiel, Dinthe en Suzanne

• 15 Maart 2012 - 17:00

Carolina:

Goede reis!

• 16 Maart 2012 - 09:00

Judith:

Wauw, wat is de tijd gevlogen! Jullie zien er idd prachtig uit, san wat is je haar mooi!! Als het goed is landen jullie vandaag op Schiphol. Kan niet wachten jullie weer te zien! dikke kus

• 16 Maart 2012 - 21:50

Maike, Jason En Sam:

We hopen dat jullie een goede reis naar huis hebben gehad. Bedankt voor de blog, we hebben het helemaal gevolgd. Toch een beetje raar dat jullie weer helemaal in Nederland zitten. Tot de volgende wereld reis dan maar he!
    Vee liefs van ons drietjes x

• 24 Maart 2012 - 22:16

Eva:

Hebben jullie in chez lulu's geslapen?? Ik heb op mijn facebook volgens mij ook een foto van diezelfde schildpad! Manuelita toch?